De elevator pitch en lichaamstaal

Tot nu toe heb ik verschillende structuren van een elevator pitch besproken. Echter bij het maken van een elevator pitch gaat het niet alleen om de structuur. Een belangrijk deel van de communicatie gaat via lichaamstaal. Daaronder versta ik niet alleen de houding van het lichaam, maar ook tonaliteit. Lichaamstaal Ik begin met de voeten. Bij onzekerheid ga je vanzelf op de zijkant van je voeten staan of op je tenen of je wipt van het ene been op het andere. Niet voor niets kijken ondervragers bij de FBI naar de benen en voeten om te kijken of iemand liegt (het is wetenschappelijk bewezen dat dit een betere leugendetector is dan kijken naar iemands gezicht/ogen). Er bestaat zoiets als de paradox van de lichaamshouding. Dat betekent dat als je je hoofd en schouders laat hangen, je jezelf onmogelijk vrolijk kan voelen. Dus als u uw voeten stevig op de vloer zet, voelt u zichzelf ook zekerder. Probeer het maar. Een deelnemer in mijn workshop had van nature afhangende schouders. Het was een vrolijke en zelfverzekerde man. Maar door zijn houding kwam hij toch heel timide over. Nadat hij bewust aan zijn houding had gewerkt, kwam hij ineens veel zekerder over.