De macht van social media

Social media is een verzamelnaam van internettoepassingen waarmee je op een makkelijke manier informatie met elkaar kunt delen. Je kunt tekst met elkaar delen, maar ook muziek, filmpjes, foto’s etc. Bekende social media kanalen zijn: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Hyves. Ongetwijfeld maak jij ook gebruik van deze kanalen. Ook blogs behoren tot de social media. Hier schrijven mensen over dingen zie ze zakelijk of persoonlijk raken of meemaken. Het sociale element van deze media is dat er tussen een grote groep mensen veel contact is. Je kunt op zoek gaan naar mensen met dezelfde belangstellingen en interesses. Je kunt je eigen profiel plaatsen op bijvoorbeeld LinkedIn en daar een netwerk opbouwen van contacten en deze weer delen met anderen. Voordelen social media Social media sites zijn meestal heel actueel en brengen snel berichten over. Nieuwsberichten verschijnen tegenwoordig eerder op Twitter dan op het nieuws. Met social media kun je in één keer veel mensen bereiken. De berichten zijn makkelijk te verspreiden binnen een netwerk. Het is een eenvoudige manier om met mensen contact te leggen, zonder dat je er de deur voor uit moet. Via je mobiele telefoon of computer kun je op elke willekeurige plek contact maken, nieuws lezen en berichten versturen. Omgaan met social media Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op bijvoorbeeld Twitter betreffen geruchten die als waar de wereld ingestuurd worden, terwijl achteraf blijkt dat de informatie niet juist is. Iedereen kan via social media zeggen wat hij wil. Dit kan zorgen voor positieve, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Actieclubs gebruiken social media om ‘foute’ bedrijven tot goede en eerlijke producten te bewegen. Of proberen klachten onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan Youp van ’t Hek die over T-mobile twitterde omdat zijn zoon slechte ervaringen had met de klantenservice. Zijn berichten lokten vele reacties uit en hebben T-Mobile imagoschade opgeleverd. Bedrijven weten vaak nog niet goed hoe ze met dergelijke ‘aanvallen’ moeten omgaan. Ook United Airlines mocht de kracht van social media ondervinden. Dave Carroll, een jonge singer-songwriter, nam z'n gitaar mee op reis met de luchtvaartmaatschappij. De gitaar raakte beschadigd en het duurde net iets te lang voordat hij een vergoeding kreeg. Inspiratie genoeg om er een liedje over te schrijven. 'United Breaks Guitars' werd een internethype en United wist niet op een gepaste manier te reageren op het filmpje. Wijsheid vooraf Bedenk voordat je met social media aan de slag gaat wat je doel is. Iets plaatsen op internet of een ander kanaal is snel gebeurd. Maar om iets er weer af te krijgen is bijna ondoenlijk. Leuke foto’s op je Hyves zijn leuk voor je vrienden, maar als je gaat solliciteren kan ook je toekomstige werkgever je natrekken via de social media. Wees er dus zeker van dat je de gewenste informatie prijsgeeft aan de hele wereld.