10 tips om makkelijker te notuleren

De taken van een notulist zijn bij een vergadering net zo belangrijk als die van de voorzitter. Als notulist moet je namelijk een geordende en relevante samenvatting van de vergadering maken. Het komt echter niet alleen op de vergadering zelf aan. Ook voor en na de vergadering heb je als notulist veel werk. Notuleren doe je dus niet zo maar ‘even’. Wij geven je graag 10 praktische tips om je taak als notulist goed te kunnen aanpakken. Doe er je voordeel mee!
  1. Bekijk de agenda Begin met het bekijken van de agenda. Dit is namelijk je leidraad tijdens de vergadering. Weet wat de belangrijkste punten van de vergadering zijn en bereid je voor op het doel van de vergadering en de inhoud van de agendapunten.
  2. Bekijk vorige notulen Als je voor de eerste keer gaat notuleren, bekijk dan voorgaande notulen om te weten wat er qua stijl en inhoud van je verwacht wordt. Moet je een uitgebreid verslag schrijven of is een actiepuntenlijst voldoende? Dit maak wel een verschil. Ook in de voorbereiding.
  3. Papier of digitaal Beslis of je gaat schrijven of een laptop of tablet gebruikt voor het notuleren. Kies de vorm die het beste bij je past. Voordeel van digitaal notuleren is dat je al veel kunt voorbereiden en het verslag sneller kunt uitwerken.