Workshops Dag voor de Secretaresse

Workshops Dag voor de secretaresse

Piramideschrijven door Marita van Rijssen
Maak in deze workshop kennis met de kunst van het piramidedenken en piramideschrijven. Praktische tips en voorbeeldteksten helpen je de techniek direct in jouw werk toe te passen. Je begint je tekst met de hoofdboodschap, die je toelicht of onderbouwt. Je redeneert vanuit de behoefte van de lezer en vanuit de vragen die jouw hoofdboodschap bij de lezer oproept. De voordelen? Je bereikt bij jouw lezers een groter effect met je teksten. Daarbij zal het schrijven minder tijd kosten. Het resultaat: kernachtige rapporten, betere e-mails en boeiende presentaties.

Hoe zeg je nee en vindt men je nog steeds okay door Hanneke Janzen
In je rol als secretaresse ben je een onmisbare spin in het web. Je regelt van alles voor iedereen; je hebt het overzicht; je vindt het fijn als alles soepel loopt. Dienstbaar zijn is voor jou heel vanzelfsprekend. En omdat je gezien wordt in deze kwaliteit staat iedereen voortdurend aan je bureau.
Ook jij hebt maar 24 uur in een dag. Dus is het noodzakelijk om grenzen te stellen. Je wilt dat op een zo prettig mogelijke manier doen. Je wilt duidelijk zijn zonder de relatie te beschadigen. In deze workshop krijg je daarvoor een prettige en praktische werkwijze aangereikt. Op basis van je eigen situaties oefen je ermee. Na afloop van deze workshop ga je naar huis met een tool die je meteen in kunt zetten.

How is your English door Susma Jalimsingh
In deze workshop organiseer je een event. Je werkt deze uit door gezamenlijk een moodboard te maken. Met behulp van tijdschriften, stiften en papier creëer je een eigen moodboard. Het helpt ideeën, die je voor je event hebt, te visualiseren. Je leert in het Engels te discussiëren, plannen, presenteren en de juiste vocabulair te gebruiken. Uiteraard wordt de workshop geheel in het Engels gegeven en gedaan.

Wat houdt klantgericht schrijven in door Leontine Tacoma
Je wordt ermee om je oren geslagen: klantgerichtheid. En waarschijnlijk ben je al behoorlijk ervaren in klantgericht werken. Maar ben je ook klantgericht op papier of via het beeldscherm? Je lezer wil graag drie dingen: persoonlijk aangesproken worden, antwoord op zijn of haar vragen (plus één extra) en gevoel. Door haast, ingesleten gewoontes of misschien wel je karakter schieten teksten vaak op een van deze punten te kort. In deze workshop zie je herkenbare en invoelbare voorbeelden én oefen je met alternatieven. Na deze workshop kun je niet alleen klantgericht werken maar ook klantgericht schrijven!

Hoe word je een kei in notuleren door Carole Hoedemaker
Hoe maak je ‘even’ een verslag waarin kort en bondig de hoofdzaken uit een vergadering worden weergegeven? Notuleren is voor velen geen gemakkelijke opgave. Een goede voorbereiding maakt het schrijven van een verslag echter een stuk eenvoudiger. Luisteren en aantekeningen maken zijn de belangrijkste vaardigheden waar we in deze workshop aan gaan werken. Aantekeningen maken kan natuurlijk prima op papier, maar als je ze direct op je laptop of iPad maakt, bespaart dat veel uitwerktijd. Veel tips en eye-openers om het notuleren weer te zien zitten!

Een klein dictee der Nederlandsche taal door Miriam Kerver
Natuurlijk weten we allemaal feilloos waar de d’s en t’s horen te staan. Maar hoe spel je Engelse woorden die zijn vernederlandst? Is het continu of continue? En ga je nu ergens vanuit of van uit? Weet jij het? Doe dan mee aan ons dictee en maak kans op een mooie prijs. Wees gerust. We confronteren je niet met het przewalskipaard of andere vileine instinkers, maar met gewone woorden die je in de praktijk kunt tegenkomen.

© 2017 NIOW De Taal- en tekstexperts - De Dreef 21 3706 BR Zeist - Postbus 78 3700 AB Zeist - T 030 20 40 245