FAQ

Veelgestelde vragen

Algemeen

Taaltrainingen

Schrijftrainingen

Algemeen

  •   Waar worden de trainingen gegeven?
    De taalexperts van NIOW komen naar u toe. Dat scheelt u reistijd en reiskosten. Heeft u geen geschikte locatie in uw organisatie? Dan reserveren wij ruimte voor u bij een business center van Regus of NBC in Nieuwegein. Ook dan hoeft u niet ver te reizen. Regus heeft meer dan 20 vestigingen in Nederland die goed bereikbaar zijn.

  •   Hoe snel kan een training starten?
    Dit is afhankelijk van het aantal deelnemers en het voortraject. Individuele trainingen kunnen al een dag na de intake van start gaan, als u de offerte voor akkoord heeft getekend. Voor groepstrainingen vinden er meer intakes plaats en is het startniveau belangrijk om de juiste groepen samen te stellen. Dit neemt iets meer voorbereidingstijd in beslag, maar als u wilt kunnen we een week na de intakes al starten met de training.

  •   Op welke tijden en dagen kunnen de trainingen plaatsvinden?
    Wij trainen van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Trainingen in de avonduren en op zaterdag zijn ook mogelijk. Hiervoor rekenen wij wel een toeslag.

  •   Rekenen jullie btw?
    Nee, NIOW is geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) en is btw-vrijgesteld.

  •   Kan ik als beginner of vergevorderde ook een training bij jullie volgen?
    U kunt bij NIOW terecht voor trainingen op alle taalniveaus. Voorafgaand aan de training bepalen wij uw startniveau door middel van een intake. Uw niveau wordt weergegeven volgens de richtlijnen van het Europees Referentiekader, de Europese taalniveaus. Bij een groepstraining adviseren wij uiteenlopende niveaus in aparte groepen te trainen. Voor deelnemers met een uitzonderlijk niveau is een individuele training meestal de beste manier om de taalvaardigheid verder te verhogen.

  •   Wie geeft de training?
    Onze trainers hebben meer dan tien jaar ervaring als taaltrainer. Zij trainen professioneel en met plezier. Dit komt tot uiting in hun heldere, mondelinge presentatie en de snelheid waarmee zij kunnen inspelen op uw wensen en behoeften. Zij houden de aandacht vast door afwisselende, interactieve werkvormen, levendige discussies en boeiende voorbeelden.

  •   Ik twijfel over mijn keuze. Geven jullie advies?
    Ja, natuurlijk! Bel ons voor een persoonlijk trainingsadvies. Ons telefoonnummer is 030-20 40 245. Het is handig als u ons vertelt wat u wilt leren, dan adviseren wij u welke training daar het beste bij aansluit.

  •   Wie is mijn aanspreekpunt bij NIOW?
    Uw eerste aanspreekpunt bij NIOW is een accountmanager. De accountmanager adviseert u over de juiste trainingsvorm en inhoud, passend bij uw leervraag. Bij het opstarten van de training krijgt u ook contact met onze planner. Tijdens de training heeft u natuurlijk vooral te maken met de trainer. Maar uw accountmanager blijft verantwoordelijk voor de gehele organisatie van uw training. Als u tijdens of na de training vragen heeft kunt u bij hem of haar terecht.

Taaltrainingen

  •   Wat kan ik verwachten van de online niveautest?
    De online niveautest bestaat uit diverse oefeningen, variërend van het invullen van ontbrekende woorden bij een brief tot het luisteren naar een gesprek en hieruit de belangrijkste informatie halen. In de test wordt de nadruk gelegd op situatiegerichte luister- en leesvaardigheid. Gemiddeld kost de niveautest ongeveer 60 minuten, maar het hangt af van uw niveau binnen welk tijdsbestek u de test afrondt. Rechtsboven in beeld tikt per oefening een klok die aangeeft hoeveel tijd u heeft om de oefening te voltooien als u de test binnen een uur wilt afronden

  •   Wat is Speexx?
    Speexx is in 1994 opgericht in München en heeft zich sinds dat moment beziggehouden met het bieden van innovatie in e-learning met betrekking tot taaltrainingen. Inmiddels heeft het huidige e-learningprogramma meer dan 8 miljoen gebruikers in meer dan 1500 organisaties over de hele wereld.

  •   Wat houdt het online taaltrainingsprogramma in?
    Het e-learningprogramma bestaat uit een online niveautest, hierin wordt het taalniveau van de deelnemer bepaald. Vanuit dit niveau wordt er toegewerkt naar een hoger niveau met behulp van 24 onderdelen op het gebied van lees-, spreek- en luistervaardigheid en grammatica. Met het basispakket heeft u 6 maanden toegang tot het e-learningprogramma ondersteund door Speexx. Het programma is beschikbaar voor de talen Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans.

  •   In welke talen zijn de instructies?
    De instructies voor zowel de niveautest als voor het e-learningprogramma zijn in het Nederlands, tenzij u aangeeft dit in een andere taal te willen. Er zijn naast het Nederlands nog 12 instructietalen beschikbaar: Chinees, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Koreaans, Pools, Portugees, Russisch, Spaans en Thais.

  •   Wat betekent mijn taalniveau?
    In 1998 gaf de Raad van Europa opdracht voor het Europees Referentiekader voor de moderne talen, een beschrijving van de schaal van taalvaardigheid binnen Europa. Er zijn drie niveaus: A, B en C. A staat voor de basisgebruiker, B voor de zelfstandige gebruiker en C voor de vaardige gebruiker. De drie niveaus zijn weer onderverdeeld in verschillende subniveaus: A1, A2, B1.1, B1.2, B2.1 en C1.1.

  •   Wat voor soort vragen kan ik verwachten bij de taaltraining?
    De taalcursus bestaat uit diverse oefeningen, variërend van het invullen van ontbrekende woorden tot het naspreken van zinnen. In het businesscentrum zijn oefeningen te vinden die speciaal gericht zijn op de werkomgeving. Voorbeelden van onderwerpen zijn: telefoneren, corresponderen en de financiële wereld. In het woordenschatcentrum kunt u uw woordenschat oefenen, in het grammaticacentrum uw grammatica bijspijkeren en in het uitspraakcentrum draait alles om de tongval.

  •   Wat is er allemaal te vinden in de taalbibliotheek?
    Als u op het home-scherm van Speexx bent staan in de onderste balk een aantal onderdelen, dit is de taalbibliotheek. In het magazine vindt u elke week een nieuw artikel, met karaoke oefent u uw uitspraak en met New York Times Video kijkt u actuele filmpjes en traint u uw luistervaardigheid. In de taalbibliotheek is eveneens de mobiele woordentraining te vinden. Tijdens het maken van de oefeningen kunt u de woorden die u moeilijk vindt opslaan in een lijst en via de optie op het home-scherm kunt u snel en gemakkelijk deze woorden oefenen.

  •   Wanneer zijn de taaltrainers van NIOW telefonisch bereikbaar?
    De taaltrainers van NIOW zijn telefonisch bereikbaar op afspraak. Dit kan tijdens kantooruren, maar als u de voorkeur geeft aan de avonduren dan is dit onder voorbehoud ook mogelijk. U kunt een afspraak maken voor een telefonische sessie door contact op te nemen met NIOW via 030 - 20 40 245. Wij plannen dan een afspraak in met de taaltrainer.

  •   Hoe ziet een telefonische sessie eruit?
    U kunt een telefonisch contactmoment gebruiken om alleen een vraag te stellen, maar u kunt ook een telefonische training volgen. Het gesprek zal gevoerd worden in de taal die u wilt leren, op deze manier verbetert u uw spreekvaardigheid en tegelijkertijd schaaft u uw telefonische vaardigheden bij. Tijdens de telefoonsessie maakt u kleine maar zeer effectieve stappen op weg naar uw doelstelling.

  •   Wanneer kan ik het beste kiezen voor hulp via e-mailcontact?
    Als u bijvoorbeeld het online taaltrainingsprogramma volgt kan het voorkomen dat u een korte vraag heeft of een door u geschreven tekst wil laten nakijken. De snelste manier om dit te doen is door via e-mail contact op te nemen met een taaltrainer van NIOW. U kunt binnen 24 uur reactie verwachten op uw vraag of verzoek.

  •   Wat wordt er verstaan onder leren in de virtuele klas?
    Met leren in de virtuele klas kunt u deelnemen aan lessen die gegeven worden in het virtuele klaslokaal. De docent zit op afstand achter een computer en verzorgt een training zoals tijdens een les in een echt klaslokaal. U meldt zich aan en kunt deelnemen aan de online les. U kunt, net als in een echt klaslokaal, ook de andere deelnemers horen en zien. Als u een vraag heeft of de trainer gaat te snel, dan kunt u dit eenvoudig aangeven via de chat of door te klikken op de daarvoor bestemde knoppen.

  •   Ik kan toch niet op het afgesproken moment, wat moet ik doen?
    Mocht u toch niet aanwezig kunnen zijn op het afgesproken moment van een live online les, dan is dit geen ramp. U kunt de les tot 24 uur van te voren annuleren. De trainingen worden opgenomen, dus u kunt de les gemakkelijk terugkijken. Dit kan ook als u wel bij de les aanwezig bent geweest. 
  •   Wat kan ik verwachten van een face-to-facetraining?
    Tijdens een face-to-face training bevindt u zich, zoals het woord al zegt, in dezelfde ruimte als de trainer op een locatie naar keuze. U kunt een individuele of incompany face-to-face training volgen, afhankelijk van uw leerwensen en of u de training alleen of met collega’s wilt volgen. Tijdens een face-to-face training kunt u een training op maat verwachten, het lesmateriaal wordt aangepast op de branche waarin u werkzaam bent.

Schrijftrainingen

  •   Ik wil graag een schrijftrainig volgen maar ik weet niet wat mijn zwakke punten zijn. Hoe kom ik hierachter?
    Voorafgaand aan de incompany groepstraining en de individuele training vindt een intakegesprek plaats. Hierin bespreken wij wat uw concrete leerbehoeften en doelstellingen zijn. Een schriftelijke test kan hiervan deel uitmaken. Na het intakegesprek ontvangt u een advies over de duur, inhoud en opzet van de training.
  •   Ik wil graag een training ontvangen die volledig aangepast is op mijn werkzaamheden, is dit mogelijk?
    Dit is mogelijk. De bijeenkomsten worden nauwkeurig afgestemd op uw leerdoelen en werkpraktijk. In de schrijftrainingen van NIOW staan de eigen teksten centraal en als u bijvoorbeeld vooral e-mails en brieven schrijft of aan beleidsrapporten werkt, wordt de training hier specifiek op aangepast.
  •   Ik kan niet bij een open training aanwezig zijn op een van de vastgestelde data, maar ik wil wel graag de training volgen. Wat moet ik doen?
    U kunt het beste contact opnemen met NIOW via 030-2040245. Wij kijken naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld een incompany groepstraining of een individueel traject aangepast aan uw wensen.
  •   Ik wil na een training graag extra feedback ontvangen, is dit mogelijk?
    Dit is mogelijk. De schrijftrainers van NIOW staan voor u klaar om feedback te geven op een tekst en u zelfs te voorzien van extra individuele coaching bij het schrijven van de tekst. De trainer zorgt dan voor een planning op maat, aangepast op de door u gestelde deadline. Een andere mogelijkheid is kiezen voor de optie e-coaching via e-mailcontact. U stuurt dan tussen de bijeenkomsten uw teksten naar de schrijftrainer, die geeft feedback en zorgt voor tips. Dit kunt u dan weer bespreken in de volgende bijeenkomst. Het voordeel van e-coaching is dat u uw leerpunten uit de les direct kunt omzetten in uw eigen tekst.
 

Ik heb een vraag

Bel 030 - 20 40 245 voor meer informatie of stel uw vraag hieronder.
Naam
Organisatie
E-mail
Telefoon
© 2017 NIOW De Taal- en tekstexperts - De Dreef 21 3706 BR Zeist - Postbus 78 3700 AB Zeist - T 030 20 40 245