Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsWat zijn de basisregels in de verkoop? Als je de volgende regels in gedachte houdt op het moment dat je wilt of gaat verkopen, dan weet ik zeker dat je succesvoller zult zijn.
1. Je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet. Als je aan iemand vraagt wat hij doet, dan zal hij misschien zeggen dat hij autoverkoper is. Daarmee geeft hij aan dat hij auto’s verkoopt. Dat is gedacht vanuit het gezichtspunt van de autoverkoper. Als we vanuit de klant denken, verkoopt hij helemaal geen auto’s. Dan verkoopt hij namelijk iets heel anders. Wat is het koopmotief van iemand bij een auto? Dat kunnen verschillende motieven zijn: mobiliteit, status, comfort, hobby, investering, etc. Je verkoopt dus het motief van de klant: je verkoopt niet wat het is, maar wat het voor de klant doet. Als je dit onthoudt, wordt het verkopen een stuk gemakkelijker.
2. De klant overtuigt zichzelf Als verkoper heb je het idee dat je de klant moet overtuigen van de kwaliteit van je producten of diensten. Dus begin je vaak over de voordelen van je product. Deze manier van verkopen zal niet erg succesvol zijn. Het gaat er namelijk niet om dat jij de klant overtuigt, maar dat de klant zichzelf overtuigt. Pas als de klant zichzelf ervan overtuigd heeft dat jij het beste product/dienst biedt, zal hij bij je kopen. Volg een goede training waarin je leert hoe je de klant helpt zichzelf te overtuigen.
3. Kom je afspraken na Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar het gebeurt helaas niet altijd in de praktijk. Het enige wat je als verkoper hebt, is je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Als verkoper ben je het gezicht van de organisatie waarvoor je werkt. Dat betekent dat als jij het niet goed doet, de organisatie het niet goed doet. Zorg er dus voor dat je altijd je afspraken (over prijs, levertijd, kwaliteit, etc.) na komt. Dus als je merkt dat iets niet gaat lukken, neem je contact op met de klant en informeer je hem daarover. Wees daarin altijd proactief.
Verkopen is een vak. Helaas zie ik in organisaties nog teveel, vaak jonge, verkopers die geen opleiding hebben gehad en maar wat doen. Een student, bijvoorbeeld, is goedkoop als je kijkt naar de kosten, maar zonder een goede opleiding verkoopt hij niet veel en is dus uiteindelijk duur. Een goed opgeleide verkoper kost meer, maar brengt ook veel meer op. Als je bovenstaande regels in gedachten houdt, zul je merken dat je steeds succesvoller wordt in verkopen.