Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsVan een elevator pitch weet je dat het een krachtig middel is om iemand in korte tijd te overtuigen van de meerwaarde van jouw bedrijf voor een nieuwe klant, of van de meerwaarde van jouw plannen voor jouw organisatie. De denkstappen die je onderneemt om tot de perfecte elevator pitch te komen, kun je prima gebruiken voor een marketingplan in een notendop. Hieronder leggen we uit heo je dat aanpakt.
De structuur van een elevator pitch kun je in vijf stappen indelen. De eerste stap, Wie ben je, is voor het mini-marketingplan niet van belang. De andere vragen komen in elk marketingplan voor, dus deze zijn wel van belang. Als je deze vragen goed kunt beantwoorden, heb je een marketingplan in een notendop.
In de marketing wordt met minimaal 4 P’s gewerkt. De eerste P is die van Product. In de elevator pitch omschrijf je wat je doet. Dit is je product (of dienst). Je kunt het benoemen, bijv. “ik werk voor Jansen Installatietechniek”, maar dat zegt niks. Het is beter te omschrijven wat je exact doet. Dus bijv. “ik werk voor Jansen Installatietechniek en wij verzorgen de elektrische infrastructuur binnen uw bedrijf of het nu krachtstroom is of zwakstroom.” En zelfs dit kan nog beter. Je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet voor de klant (je verkoopt geen spijkers, maar een bevestigingsmiddel). Dus “Ik werk voor Jansen Installatietechniek en wij zorgen ervoor dat alle elektrische apparaten in uw bedrijf probleemloos werken.” Om dit zo te kunnen formuleren is niet gemakkelijk. Daar zit een heel denkproces achter. De meest gemakkelijke manier is door letterlijk in de schoenen van de klant te gaan staan en naar je eigen bedrijf te kijken.
Nog een marketingterm: doelgroep. Als je hebt omschreven wat je doet, ga je kijken wie je doelgroep is. In de marketing is het belangrijk om een focus te hebben. Deze focus geldt voor de producten/diensten die je levert, maar nog meer voor je doelgroep. Het liefst willen we de hele wereld als doelgroep, maar dat is niet realistisch vanuit financieel, logistiek en cultureel oogpunt. Dus zoek een zo goed mogelijk omschreven doelgroep, dus bijvoorbeeld: alle staalverwerkende bedrijven in Amsterdam met meer dan 25 medewerkers.
Als de klant jouw product of dienst aanschaft, dan heeft dat een bepaalde waarde voor de klant. Door te omschrijven wat het resultaat voor de klant is op het moment dat hij jouw product gebruikt, kom je achter de koopmotieven. Deze zijn vaak terug te voeren op de verschillende behoeftes die mensen hebben: fysiologische behoeften, behoefte aan veiligheid & zekerheid, aan sociale acceptatie, aan waardering & erkenning en aan zelfontplooiing (piramide van Maslow. Als je virusscanners verkoopt, dan koopt de klant die om een gevoel van veiligheid en zekerheid te krijgen. Dat is uiteindelijk de waarde van jouw product voor de klant.
Er zijn duizenden zelfstandige ontwerpers in Nederland. Stel dat je als nieuweling de markt gaat betreden, dan ben je er één van de duizenden. Hoe ga je dan nog opvallen? Juist dat laatste is belangrijk in je marketing. Wat is jouw onderscheidend vermogen? In feite moet je antwoord op de volgende vraag kunnen geven: “Waarom zou ik met jou in zee gaan?” En dan gaat het natuurlijk niet om de holle kreten als kwaliteit, flexibiliteit of dynamiek. Het gaat daarbij om termen die uniek zijn voor jouw bedrijf. Zodra je hierop een antwoord geformuleerd hebt, kun je dit vervolgens inzetten in je marketingcommunicatie.
De elevator pitch bevat 4 belangrijke vragen. Wanneer je daar een antwoord op hebt, heb je in principe een mini-marketingplan. Een bank zal geen genoegen nemen met dit plan, maar voor jezelf kan het zeer verhelderend zijn. Succes!