Sommige mensen hebben van nature een talent om overtuigend over te komen. Je hebt vast wel eens bij een presentatie of lezing gemerkt dat je helemaal meegenomen werd in het verhaal en precies datgene wilde doen wat de spreker vertelde. We kennen allemaal wel iemand die heel overtuigend kan spreken: een collega, familielid of docent.

 

Het is een handige vaardigheid: mensen die overtuigend presenteren worden meer serieus genomen, krijgen meer voor elkaar en winnen vaker tegenstanders voor zich in. Net voor niets zijn TEDtalks zo razend populair geworden. Ook al lijkt het lastig, met deze tips sta je zelf ook binnen no time overtuigend te presenteren.

 

Wat is overtuigen eigenlijk?

Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je wilt ervoor zorgen dat de ander iets van je overneemt: een mening, een idee of voorstel. Overtuigen is een techniek die je kunt leren.

 

Tip 1. Wees zelf overtuigd van je eigen boodschap. Alleen dan kun je overtuigend zijn.  

De inhoud, aansluiting bij de ontvanger en de kwaliteit van je mening en argumenten zijn bijna net zo belangrijk als de manier waarop je het brengt. Doe je dat goed, dan kun je door te overtuigen goed invloed uitoefenen. Hoe meer je overtuigd bent van je boodschap, des te vlammender is je betoog en des te authentieker breng je je argumenten.

 

Tip 2. Overtuigen is als verkopen: laat je publiek zelf ontdekken wat ze nodig hebben.

Overtuigen is net als verkopen. Net als kopers moet je publiek ervoor openstaan iets nieuws te willen kopen of uitproberen. Ze moeten door jouw verhaal een behoefte voelen om te kopen, oftewel het gevoel hebben dat ze beter af zijn als ze jouw ideeën uit gaan voeren.

Zeer succesvolle verkopers hebben geduld. Ze dragen niet meteen allerlei oplossingen aan, maar wachten met het presenteren van hun ‘oplossing’ voor het probleem van de klant. Ze laten de klant eerst veel meer vertellen over de problemen waar ze mee kampen. Dan vragen ze de klanten naar de gevolgen van het probleem. Ze laten de klant vertellen wat de beste oplossing is. Door slimme vragen te stellen laten ze de klant zelf ontdekken hoe het probleem het beste aangepakt kan worden.

 

Overtuigende sprekers hanteren hetzelfde principe. Je kunt argumenten blijven aanvoeren, maar zo lang er geen ‘probleem’ bekend is bij de ontvanger, dan slaan deze argumenten niet aan. Als je iemand wilt overtuigen, zorg er dan voor dat je aansluit bij de belevingswereld van degene die je wilt overtuigen.

 

Tip 3. Ga uit van je eigen kwaliteiten om te overtuigen met zelfvertrouwen.

Misschien wel het allerbelangrijkst is dat je je mening en argumenten met zelfvertrouwen naar voren brengt. Als je zelf niet gelooft in wat je te vertellen hebt, is het lastig een ander te overtuigen. Je zelfvertrouwen ontleen je aan je goede voorbereiding: weten waar je het over hebt en op welk ‘probleem’ jouw voorstel het antwoord is. Daarnaast kun je je natuurlijk verdiepen in technieken.

 

Gelukkig kun je je persoonlijke kwaliteiten als presentator als uitgangspunt nemen en daarop voortborduren. Hoe meer je oefent, hoe lager de drempel om te spreken voor een groep. Je zelfvertrouwen groeit, en je weet je publiek steeds beter te boeien en te overtuigen. En voor je het weet geef je een speech zijn, een vakinhoudelijke presentatie of demonstratie en spreek je makkelijk in een vergadering.

 

Een leuk boek om te lezen over overtuigen is Influence: The Psychology of Persuasion geschreven door Robert Cialdini

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Meer weten over zakelijk schrijven in een andere taal? Vraag hier het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’ aan.

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid