Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsOffertes zijn een belangrijk onderdeel van de zakelijke correspondentie. We versturen en ontvangen er met z’n allen duizenden per jaar. Toch bereiken we lang niet met alle aanbiedingen het door ons gewenste doel. Dit komt vaak doordat er te weinig aandacht wordt besteed aan het opstellen van de offerte. Jammer van de energie die je er ingestoken hebt en weer een klant die je niet hebt binnengehaald. En zonder klanten is er geen omzet, en zonder omzet is er geen organisatie. Sta dus eens even stil bij het schrijven van je volgende offerte. Het loont de moeite.
Voordat je begint met offertes schrijven selecteer je de informatie over de klant en zijn wensen. Je bepaalt op welke gronden de klant zijn beslissing zal nemen. Deze informatie neem je op in de brief. De aanvullende informatie verwerk je in de bijlage(n). Daarna kun je bepalen welke opbouw voor jouw voorstel het meest effectief is. Meestal is de klant voornamelijk geïnteresseerd in welke voordelen hij koopt en welke investering dat vergt. Bedenk steeds: waar is deze klant gevoelig voor en op welke overwegingen beslist hij?
Een offerte is slechts een stap in het verkoopproces. Het is dus zeker niet de laatste stap die je moet zetten om tot zaken te komen. Denk niet dat je na het afronden van de klus van het offertes schrijven kunt gaan uitrusten. Als de offerte verstuurd is, voer je de in jouw brief aangekondigde actie uit van terugbellen of een bezoek brengen. Daarmee houd je de communicatie met de klant gaande. In vele gevallen moet je concurreren met één of meer anderen. En dan is het vaak niet de offerte die de doorslag geeft, maar de manier waarop de offerte wordt opgevolgd. Het is dus zaak de vinger aan de pols te houden.