De kop van je persbericht is van groot belang om de lezer aan te spreken. Aan de hand van de kop bepaalt deze namelijk of verder lezen wel de moeite loont. Vooral journalisten die tientallen persberichten per dag onder ogen krijgen, willen snel kunnen besluiten welk persbericht van belang is en welk bericht direct in de prullenbak kan verdwijnen. Hierbij geven we je tips om de kop van je persbericht aantrekkelijke te schrijven.

1. Stel vast wat de kern van het nieuws is
Stel jezelf de vragen Wie?, Wat?, Waar?, Hoe?, Waarom?, Wanneer?. Geef voor elke vraag het antwoord in één zin. Kies uit die zes zinnen de zin die het belangrijkste is. Vermijd hierbij reclamepraatjes, laat de lezer tot een eigen oordeel komen aan de hand van de feiten. 

2. Maak een samenvattende zin met daarin de kern van het nieuws
Neem de zin die je hebt gekozen als belangrijkste zin. Maak daar nu een zin van die het hele bericht probeert samen te vatten. Zorg dat de belangrijkste vragen Wie?, Wat?, Waar? in de samenvattende zin worden beantwoord. Soms is het Wie? belangrijker dan het Wat? of het Waar? en andersom. Soms kan het Waar? achterwege blijven, soms het Wie?
Lukt het niet het belangrijkste in één kop te vatten, bijvoorbeeld omdat er eigenlijk twee zaken het belangrijkste zijn, dan wil je misschien te veel onderwerpen in één bericht beschrijven. Overweeg dan om er twee persberichten van te maken.

3. Hanteer de regeltjes
Professionele nieuwskoppenmakers houden zich aan de volgende regels:

  • Geen punt, vraagteken en zeker geen uitroepteken gebruiken!
  • Hou het kort. Schrap zoveel mogelijk voorzetsels, lidwoorden en hulpwerkwoorden. Ook voltooid deelwoorden kun je vaak weglaten;
  • Gebruik hoofd- en kleine letters als in een gewone zin;
  • Gebruik aanhalingstekens voor uitspraken of meningen;
  • Maak de kop actief en schrijf het liefst in de tegenwoordige tijd;
  • Pas op met bijvoeglijke naamwoorden. Die geven een kop al snel de uitstraling van reclame.

De meest voorkomende fout bij koppen is dat je als schrijver vergeet dat de lezer niet direct ziet wie de afzender van het bericht is. Vaak is dat nou juist het belangrijkste element. Noem dus altijd de naam van je bedrijf in de kop.

Meer weten? Bekijk deze trainingen.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels