Hele goede training. Juiste mix theorie en praktijk. Flexibele vorm waarmee goed ingespeeld werd op wat in praktijk aan de orde is. Zeer van toepassing op mijn dagelijkse praktijk. Complimenten.
Deelnemer training Engels voor ICT=medewerkersWaar gaat het over?
Yuki is onderdeel van Visma, een internationaal softwarebedrijf. Bij Yuki werken ICT-professionals aan oplossingen die hun klanten helpen hun boekhouding te digitaliseren.
Bij Visma | Yuki is de organisatie volop in beweging. De voertaal binnen
het bedrijf verschuift steeds vaker naar het Engels, onder meer door internationale samenwerking binnen de Visma-groep. Dat klinkt als een logische stap in een groeiende, internationaal georiënteerde organisatie.
Tegelijkertijd riep deze ontwikkeling ook vragen op binnen het team: hoe zorg je ervoor dat iedereen zich zeker voelt in een andere taal? En hoe creëer je ruimte om Engels actief te oefenen, zonder dat dit ten koste gaat van het werkplezier?
Om medewerkers hierbij te ondersteunen, vroeg Visma | Yuki aan NIOW om een maatwerktraining te ontwikkelen die niet alleen de Engelse taalvaardigheid vergroot, maar ook inspeelt op veelvoorkomende situaties in de dagelijkse praktijk.
Ons antwoord: een training op maat – toegespitst op softwareontwikkelaars
In overleg met de organisatie ontwikkelde NIOW een praktijkgerichte training Engels, bestaande uit vijf sessies waarin deelnemers stap voor stap hun zakelijke communicatievaardigheden in het Engels ontwikkelden. De lessen waren opgebouwd rond herkenbare werkmomenten en communicatievormen. Denk daarbij aan: jezelf voorstellen, informele gesprekken voeren, e-mails schrijven, vergaderen en presenteren. Daarnaast was er veel aandacht voor het vergroten van de (ICT-gerelateerde) woordenschat, het oefenen van grammatica en diverse aspecten van interculturele communicatie.
De trainer – een native speaker met ruime ervaring in zakelijk taalonderwijs – zorgde voor een ontspannen en veilige leeromgeving waarin deelnemers zich vrij voelden om fouten te maken, vragen te stellen en met elkaar te oefenen. De inhoud van de lessen werd voortdurend afgestemd op de leerbehoeften in de groep, en altijd gerelateerd aan de werkzaamheden die je bij een internationaal softwarebedrijf kunt verwachten.
Deelnemers werkten aan hun spreekvaardigheid, luisterden naar realistische scenario’s en oefenden met presentaties en rollenspellen – allemaal toegespitst op hun eigen werkpraktijk. Gaandeweg verbeterden de deelnemers hun Engelse taalvaardigheid om beter te kunnen communiceren met hun internationale collega’s - over de ontwikkeling van boekhoudsoftware en over wat ze in het weekend hebben gedaan.
Leermotivatie, samenwerking en resultaat
De trainer omschreef de groep als gemotiveerd, betrokken en enthousiast. De inzet tijdens de sessies was hoog. Het lesmateriaal sloot goed aan bij de behoeften van de ICT-professionals en gaf handvatten om ook buiten de training verder te oefenen. Sommige deelnemers maakten zelfs concrete afspraken om wekelijks met collega’s Engels te blijven oefenen. Let’s make a lunch date!
Deelnemers gaven in hun evaluatie aan dat zij zich zelfverzekerder voelden in het Engels en meer durfden te spreken in een internationale setting. De sfeer in de groep werd als positief en veilig ervaren, en de trainer kreeg veel lof:
Leren stopt niet na de training
Ook na afloop bleven de deelnemers toegang houden tot extra materiaal en tools, zoals debat.ai en online grammaticaoefeningen.
Een praktische tip uit de evaluatie – het bundelen van losse opdrachten tot een handzaam cursusboekje – nemen we mee in de verdere doorontwikkeling van de training. Zo blijven we leren van onze deelnemers én onze opdrachtgevers.
De kracht van taal, de waarde van maatwerk
Wat deze training succesvol maakte, was de combinatie van een heldere leervraag, een veilige leeromgeving, en de ruimte om aan te sluiten bij wat er leeft in de groep. Door de inhoud voortdurend te laten meebewegen met de behoeften van de deelnemers, ontstond er eigenaarschap: mensen voelden zich betrokken bij hun eigen leerproces. En precies dát zorgt voor duurzame groei.
Visma | Yuki laat daarmee zien hoe je medewerkers op een laagdrempelige én effectieve manier ondersteunt in een veranderende werkomgeving. Taal is geen doel op zich, maar een middel om met vertrouwen en gemak te communiceren – waar je ook werkt, en met wie dan ook.
Training Nederlands voor expats
Een grote software-ontwikkelaar kwam bij ons met de vraag 10 medewerkers te helpen bij het leren van Nederlands. Het doel was met name dat anderstalige medewerkers zich thuis voelen in het bedrijf en in Nederland. Een training Nederlands paste daarom perfect bij deze groep, zodat zij korte gesprekken binnen en buiten de organisatie kunnen voeren en zich betrokken voelen. In 25 uur leerden zij de basis van het Nederlands van een trainer en ook van elkaar. Ze realiseren zich dat het nodig is veel te oefenen met de taal om het goed te beheersen en hebben de eerste handvaten dat ook te doen in de praktijk met collega’s en in alledaagse situaties. Een gesprekje bij de koffieautomaat over het weer lukt nu in ieder geval!
Business en IT Engels
Daarnaast hebben we voor deze organisatie ook een traject Engels voor Business en IT georganiseerd om ervoor te zorgen dat de Nederlandse medewerkers hun Engels naar een hoger niveau brengen. Een vlotte en correcte taalvaardigheid in het Engels draagt immers bij aan de professionele indruk op klanten. Iedere les bestond uit drie delen: grammatica, vocabulaire en een spreekopdracht om de grammatica en vocabulaire toe te passen. Deze toepassing bood ruim de gelegenheid om eens flink te discussiëren over een eigen gebracht onderwerp door een van de deelnemers. Een groot compliment voor onze trainer volgde na afloop vanwege de levendige stijl van lesgeven en de toepasbaarheid op het werk: “Leuk de aangepaste oefeningen op basis van onze eigen input”, merkte een deelnemer op.
Helder, zakelijk en effectief schrijven
Verschillende van onze opdrachtgevers zijn ICT-adviesbureaus die opereren in diverse branches. Zeker bij organisaties die veel met trainees en starters werken, ligt een scholingsvraag wat betreft helder en zakelijk schrijven. Wij verzorgen daarom regelmatig maatwerktrainingen 'Helder en effectief schrijven' of 'Schrijven volgens het piramideprincipe' voor ICT-adviesbureaus.
Na afloop van deze training zijn de deelnemers beter in staat om lezergerichte en aantrekkelijke teksten te schrijven - volgens het piramideprincipe en aansluitend op de informatiebehoefte van hun lezers. Daarbij staat de kernboodschap voorop, is de rest van de informatie logisch geordend en zijn argumentaties helder. Ook beschikken deelnemers over technieken om begrijpelijk en aantrekkelijk te formuleren. De stap van naar een zakelijke tekst is gemaakt!