Voor het Servicecentrum van een grote internationaal opererende bank stond een stevig leertraject gepland: een schrijftraining voor alle analisten met als doel om heldere rapportages te schrijven. Toen kwam corona en werd het hele traject uitgesteld. Toch zat de afdelingsmanager met een ontwikkelvraag voor zijn team. Een goed voorstel van NIOW om de training te bewerken tot online training, overtuigde hem. De training werd in kleinere groepen en in kortere sessies gegeven via Microsoft Teams.
In drie sessies hebben de trainers gewerkt aan een duidelijke structuur, een heldere argumentatie en een begrijpelijke schrijfstijl. Vooral het advies om met de conclusie te beginnen, is voor veel deelnemers een eyeopener. Het dwingt je om eerst na te denken over je eindoordeel voordat je gaat schrijven. Dat levert uiteindelijk veel tijdwinst op, niet alleen voor de schrijver maar ook voor de lezer. De opdrachtgever merkte onmiddellijk dat de schrijftraining effect had. “Zonder zoeken kon ik de conclusie van de analist vinden en de argumentatie volgen. Dat scheelt me bijna een dag leestijd per week en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar!”
Een financieel adviesbureau in Eindhoven zag een sterke toename in het aantal expats dat hulp vroeg bij het afsluiten van hypotheken en verzekeringen. Een kans die ze natuurlijk niet wilden laten liggen! Inhoudelijk is de materie echter niet eenvoudig en zelfs niet altijd één op één te vertalen. De adviseurs misten vakgerichte woordenschat in hun gesprekken met expats en ze vonden het ook weinig professioneel om steeds dezelfde woorden te gebruiken. Bovendien ontbreekt het veel expats zelf ook aan Engelse woordenschat op dit vakgebied. Dat vraagt weer extra uitleg van de adviseur.
De adviesgesprekken hebben we tijdens de training geoefend waarbij de trainer niet alleen feedback gaf op woordgebruik en grammatica maar evenzeer op toon en culturele effectiviteit. De adviseurs leerden gesprekken professioneel te voeren, met een inleiding, vragen stellen en doorvragen, scenario’s schetsen, uitleg van het advies, procedures en wet- en regelgeving, bezwaren wegnemen en de deal rondmaken.
Door zo in te zoomen op de relevante taalsituaties werd het een zeer specifieke training Engels voor financieel adviseurs. Drie maanden later kregen we de feedback dat de adviseurs niet alleen beter in staat waren om de gesprekken in het Engels te voeren, maar daarbij ook aan klanten het gevoel konden overbrengen dat ze bij hen in goede handen zijn. Dat ging in het Nederlands al vanzelf, maar nu lukt het ook in het Engels!
Wil je weten hoe NIOW zo'n traject voor jouw organisatie opzet? Lees meer over onze incompany schrijftrainingen via onderstaande link.
Wil je ook een training Engels voor financieel adviseurs organiseren? Lees meer over onze incompany taaltrainingen via onderstaande link.