Voor medewerkers van het Bid & Tender team van een grote facilitaire dienstverlener organiseerden we een training ‘Commercieel schrijven’. De wens: frisse en pakkende tenderteksten schrijven, die verrassen en lef vertonen.
De klant wilde ook handreikingen om het schrijfproces te versnellen. De aansluiting op de praktijk vond plaatst door de eigen tenderteksten onder de loep te nemen en gericht te herschrijven.
In de training werkte het team aan verbeteren van de aanpak van de tekst. Eerst keken we naar de voorbereiding: hoe identificeer je je het beste met de klant? Hoe denk je in behoeftes en oplossingen? Ze leerden in te spelen op de 'vraag achter de vraag': wat wil de klant eigenlijk?
Als ze eenmaal het koopmotief helder hadden, kwam het schrijven zelf aan bod. De nadruk lag op het gericht schrijven op het koopmotief. Teksten werden vlotter door het beter onderscheiden van hoofd- en bijzaken en het goed kunnen omschrijven van de voordelen van de offerte: de klant wil ten slotte weten wat het gaat opleveren. Door korter en bondiger te formuleren en te oefenen in pakkend en beeldend schrijven werden teksten minder behoudend en verrassender.
Na afloop van de training schreef het team frissere teksten in kortere tijd.