Een goede leuke training, die goed toepasbaar is op mijn werk omdat je werkt met eigen teksten. Beveel de training zeker aan bij collega’s.
Deelnemer training Klantgericht schrijven van brieven en rapportenEen adviesbureau in zorg- en welzijn wilde betere zakelijke blogs leren schrijven. Wij hielpen ze met een praktische workshop om hun klantenkring – organisaties in de kinderopvang, onderwijs en zorg – op een vlotte en toch zakelijke manier te laten delen in hun successen en inzichten.
Voor een groot gespecialiseerd ziekenhuis verzorgden we recentelijk de training medische terminologie voor ondersteuners. Dat konden we doen omdat we in ons trainersnetwerk ook trainers hebben met zowel een medische achtergrond als onderwijservaring.
Onze trainer hielp de deelnemers aan de training met het uitbreiden van hun relevante vakjargon op het gebied van de oncologie. Hierdoor waren er minder misverstanden en werd de communicatie met patiënten en artsen verbeterd.
Daarnaast hebben we voor een aantal buitenlandse artsen (radiologen) een intensieve taaltraining Nederlands verzorgd. Zij werken al wat langer in Nederland en vonden het fijn om zo goed mogelijk met hun collega's en patiënten te kunnen praten. De training stelde ze in staat om goed te communiceren in het Nederlands met collega’s en patiënten.
Een geslaagde combinatie van online training voor de algemene taalvaardigheid en groepslessen voor functiespecifieke training van
de spreekvaardigheid ondersteunde ruimt 80 medewerkers om met
vertrouwen in het Engels te communiceren.
Zorg van de Zaak is een bedrijfsgezondheidsnetwerk waar zowel arbodiensten als interventiebedrijven deel van uitmaken. Medewerkers
van Zorg van de Zaak hebben in hun werk contact met werkgevers én werknemers en communiceren over oplossingen voor vitale
organisaties. De gesprekken gaan bijvoorbeeld over welzijn, re-integratie, werkcultuur of werkomgeving. Deze gesprekken worden steeds vaker gevoerd in het Engels, omdat de gesprekspartner iemand is die
Nederlands niet als moedertaal heeft.
Het is essentieel dat de medewerkers van Zorg van de Zaak met zelfvertrouwen in het Engels kunnen communiceren als dit aan de orde is. Niet iedereen schakelt echter van nature makkelijk over op het Engels, wat de drempel verhoogt om deze gesprekken te voeren. Op verzoek van Zorg van de Zaak organiseerde NIOW in 2024 een maatwerktraining Engels, waarin we ruim 80 medewerkers optimaal ondersteunden om in het Engels te communiceren. Lees verder om te zien hoe we dat hebben aangepakt.
Je hoeft een taal niet perfect te beheersen om beleefd de telefoon te beantwoorden in het Engels. Een uitgebreide vakgerichte woordenschat en een lijst met werkgerelateerde voorbeeldzinnen en -gesprekken doen vaak al wonderen voor het zelfvertrouwen van de medewerker die (plotseling) Engels moet spreken. In onze maatwerktraining leren de medewerkers van Zorg voor de Zaak alleen dátgene dat nodig is en oefenen zij met eigen praktijksituaties. Dat verlaagt de drempel om het geleerde ook meteen toe te passen in het werk.
We vertaalden deze leerdoelen naar een maatwerktraining met twee componenten. Aan de ene kant verbeterden de deelnemers hun algemene beheersing van het Engels in een individuele online e-learning, aan de andere kant oefenden ze vakgerichte gesprekken op het gebied van arbo, inzetbaarheid en re-integratie in een groepstraining met collega’s. Daarbij deelden we de groepen in op basis van rol. Klantassistenten hebben immers een andere woordenschat en benadering nodig dan praktijkondersteuners of bedrijfsartsen.
Een goede beheersing van algemene taalvaardigheden zoals correcte zinsbouw, werkwoordsvormen, algemene woordenschat en uitspraak vormt de basis voor overtuigende communicatie. Met onze web-based training zakelijk Engels beginnen deelnemers altijd op hun eigen niveau en oefenen zij in hun eigen tempo. De leerlijn is helder en de voortgang is eenvoudig meetbaar en toetsbaar. Dit biedt niet alleen structuur, maar ook vertrouwen: deelnemers weten dat ze groeien in hun taalvaardigheid.
Tijdens de groepslessen oefenden medewerkers gesprekken die aansluiten bij hun dagelijkse praktijk. In een veilige omgeving leerden zij vakgerichte termen en pasten ze deze toe in realistische situaties. De ervaren trainer (een native speaker Engels) gaf gerichte feedback op woordenschat en grammatica, en op de effectiviteit van de communicatie: kan het duidelijker, diplomatieker of beknopter? Uit evaluaties blijkt dat deze aanpak goed bevalt.
Wat bleek: Engels spreken is niet eng! Door samen te oefenen, feedback te ontvangen en van elkaar te leren, groeide het zelfvertrouwen van de deelnemers. Zij zullen klanten ontspannen en met overtuiging en professionaliteit in het Engels te woord kunnen staan.
Klaar om te investeren in de taalvaardigheid van jullie team? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!