Onze aanpak

Een groeiend deel van het klantcontact verloopt tegenwoordig via chat. In deze training leer je effectief en efficiënt te chatten en krijg je handreikingen over hoe je een boze of geïrriteerde klant goed te woord kunt staan. 

 

Chat is een informeel en snel medium. Het is makkelijk om dan een kort antwoord in te typen, maar voordat je het weet is de verkeerde vraag beantwoord of de toon niet goed. Toch is klantgericht chatten niet moeilijk. Het gaat erom dat je weet hoe klanten zich gedragen en dat je vervolgens de juiste technieken inzet. Met als resultaat een tevreden klant. Hoe je dat doet, leer je in deze praktische training.

 

Klantgericht chatten en appen met AI

In de training leer je ook AI als hulpmiddel in te zetten bij het schrijven. Copilot en ChatGPT kunnen je goed helpen om bronnen samen te vatten, de structuur van je tekst te verbeteren of taalfouten te vinden. Ook voor inspiratie voor vlot en klantvriendelijk chatten en tips om klachten te behandelen kun je bij deze programma’s terecht.

 

Heb je op je werk al toegang tot Chat GPT, Copilot of een andere AI-tool? Dan heb je daar vast wel eens een chatgesprek ingevoerd om te controleren op klantvriendelijkheid en efficiëntie. In dat geval is het wel handig als je de output van de AI-bot kunt beoordelen op de criteria voor een klantgericht en behulpzaam chat- of appbericht. En wat is nou een eigenlijk een goede prompt, die zorgt voor een correcte en positieve tekst voor in de chat of Whatsapp? Neem dan zeker je laptop en wat eigen gesprekken mee naar de training Klantgericht chatten en appen, want we laten je graag zien hoe je dat doet.

 

Voorbereiding

Ter voorbereiding op de training beantwoord je een aantal vragen en stuur je voorbeelden in van chats die je gevoerd hebt. De trainer krijgt zo een duidelijk beeld van je werksituatie en de leerdoelen die je hebt. We stemmen het programma daarop af.

 

Praktische zaken

Bij deze training ga je aan de slag met oefeningen in een online leerportaal. Reken op een studiebelasting van 8 uur. Training geven we graag in kleinere groepen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt. Daarom zit je met maximaal 11 anderen in een groep.

 

Resultaat

Na afloop van de training voer je vlot en klantvriendelijk elk soort chatgesprek met klanten en weet je een klacht om te buigen naar een tevreden klant.

 

Programmaonderdelen

Een praktische training van een dag met ruimte voor je eigen situaties. Op een leuke en toegankelijke manier ontwikkel je inzicht in klantvriendelijk chatten en leer je door te doen. Handige tips en oefeningen wisselen elkaar af. Wij zorgen voor de lunch tijdens deze dag.

 

 Inhoud

  • De etiquette van chat/WhatsApp
  • Goed lezen, samenvatten en doorvragen
  • Positief en actief schrijven
  • Leiding nemen en controle houden
  • Omgaan met lastig gedrag
  • Klachtenbehandeling
  • Slecht nieuws brengen
  • Verkoopkansen zien en daarop inspelen
  • Oefenen van chatgesprekken
  • Handige tips

Na afloop van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname.

Deze training kunnen we ook incompany organiseren
Incompany schrijftrainingen
Deze training kun je ook individueel volgen
Individuele schrijftrainingen

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid