Onze aanpak

Hoe pakken we de training Webteksten schrijven aan?

  • Je krijgt inzicht in het lees- en klikgedrag van bezoekers, in verschillende soorten webpagina’s en in het optimaliseren van de vindbaarheid van je website in zoekmachines.
  • Aan de hand van de overtuigingsprincipes van Cialdini ontdek je hoe je de bezoekers van jouw website verleidt om in actie te komen.
  • We besteden natuurlijk ook aandacht aan het aantrekkelijk, helder en duidelijk formuleren van teksten voor het beeldscherm.
  • We kijken naar de rol van je website in de organisatie en hoe je met (interne) opdrachtgevers communiceert.
  • Verwacht een actieve training waarin je zelf aan de slag gaat: blokjes relevante theorie en (schrijf)opdrachten wisselen elkaar in ruime mate af.

Voorbereiding

Als voorbereiding op de training vragen wij je om een door jezelf geschreven webtekst op te sturen en om een korte vragenlijst in te vullen. Zo krijgt de trainer een duidelijk beeld van jouw leerwensen en –doelen en kan deze de inhoud van de training daarop afstemmen.

 

Praktische zaken

Bij deze training hoort een lesboek. Verder ga je aan de slag met oefeningen in een online leerportaal. Reken op een totale studiebelasting van 16 uur. Training geven we graag in kleinere groepen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt. Daarom zit je met maximaal 11 anderen in een groep.

 

Resultaat

Na afloop van de training webteksten schrijven weet je hoe je effectieve, vindbare en functioneel vormgegeven webteksten schrijft voor verschillende typen lezers. Je weet hoe je aantrekkelijk geformuleerde teksten maakt die je bezoekers overtuigen in actie te komen.

 

Programmaonderdelen

In de training gaan we in op het verschil tussen schrijven op papier en schrijven voor het web. Je leert over klik- en leesgedrag van je bezoekers en hoe je dit beïnvloedt. In twee lesdagen behandelen we de volgende programmaonderdelen:


De webtekst als communicatiemiddel

  • soorten websites en -teksten
  • doel van een webtekst
  • je website binnen de organisatie
  • omgaan met (interne) opdrachtgevers

Kijk- en leesgedrag van websitebezoekers

  • lezers als zappers
  • kijkpatronen via eyetracking
  • profiel beeldschermlezer

Opbouw van een website

  • structureren van informatie
  • opbouw volgens een boomstructuur
  • navigatie

Vormgeving: tekst en beeld

  • indeling en typografie
  • hyperlinks
  • gebruik van illustraties, filmpjes en andere visuele presentaties

Aantrekkelijke webteksten schrijven

  • opbouw van een webtekst
  • schrijven op paginaniveau
  • schrijven op alineaniveau
  • koppen gebruiken

Helder en aantrekkelijk formuleren

  • helder en toegankelijk formuleren
  • aantrekkelijk formuleren
  • bespreken en redigeren van eigen webteksten
  • vindbaarheid in zoekmachines vergroten

Overtuigende websites maken

  • verwerken van prikkels in je teksten/zintuiglijk schrijven
  • inspelen op de stemming van de lezer
  • sociale bewijskracht inzetten
  • kom sympathiek en authentiek over
  • laat zien dat je een expert of een autoriteit bent

 

Na afloop van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname.

Deze training kunnen we ook incompany organiseren
Incompany schrijftrainingen

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid