Waarom Nederlands voor anderstaligen in de zorg?

Nederlands voor anderstaligen in de zorg is een praktijkgerichte training, bedoeld voor mensen die in de zorg (gaan) werken en het Nederlands nog niet voldoende beheersen. Je komt de taal vaak tegen in je werk: daarom is het belangrijk voor anderstalige zorgmedewerkers om het Nederlands goed te kunnen spreken, verstaan en schrijven. In je werk:

  • heb je dagelijks gesprekken met patiënten, cliënten en hun naasten.
  • moet je kunnen overleggen met artsen en apothekers.
  • wissel je gegevens uit met ZorgDomein.
  • heb je veel telefonisch contact met collega’s en medewerkers van andere organisaties.
  • moet je bijvoorbeeld zorgleefplannen goed kunnen invullen.

Nederlands spreken en verstaan: goed voor je zelfvertrouwen

Merk je ook dat je werk in de zorg leuker wordt als je beter Nederlands verstaat, spreekt en schrijft? Een goede taalbeheersing geeft je zelfvertrouwen. Het zorgt ervoor dat je beter kunt samenwerken. Je durft meer en je kunt beter voor jezelf opkomen, ook al is Nederlands niet je moedertaal.

 

Voorbereiding van Nederlands voor anderstaligen in de zorg

Je spreekt als anderstalige zorgmedewerker vast al wat Nederlands op je werk. We houden daarom eerst een intake om te weten wat je huidige taalniveau is. De intake bestaat uit drie onderdelen: een online entreetoets, het insturen van een eigen tekst en een telefoongesprek met een trainer.

 

Je leert Nederlandse woorden en zinnen uit de zorgpraktijk

In de training Nederlands voor anderstaligen in de zorg ga je veel oefenen met situaties uit de praktijk. We gaan werken aan algemene taalvaardigheden en we gebruiken ook zoveel mogelijk de woorden en zinnen die je voor je werk in de zorg nodig hebt. Aan het eind van de training kun je beter gesprekken voeren met cliënten, zorgvragers en bezoekers. Je begrijpt voorschriften beter, dus je kunt veiliger en gezonder werken. Rapporteren gaat je makkelijker af, zowel mondeling als schriftelijk. Je kunt beter omgaan met werkinstructies. Ten slotte leer je hoe je het beste kunt omgaan met klachten.

 

Programma van Nederlands voor anderstaligen in de zorg

Het programma van deze training Nederlands voor anderstalige zorgmedewerkers is helemaal afgestemd op medewerkers in de zorg met een andere moedertaal. De volgende onderdelen komen aan bod bij:

 

Klantcontacten

  • gesprekken met zorgvragers, cliënten en bezoekers
  • aanwijzingen en toelichting geven
  • in gesprek over de werkzaamheden
  • bezoekers ontvangen en informatie geven over de instelling

Rapporteren

  • schriftelijke rapportage werkzaamheden
  • korte notitie en vervolgactiviteiten opschrijven
  • mondelinge rapportage werkzaamheden
  • mondelinge rapportage vervolgactiviteiten

Omgaan met arbovoorschriften

  • teksten lezen over veilig, gezond en hygiënisch werken
  • in gesprek over arbo op het werk
  • demonstratie of korte cursus volgen over veiligheid

Klachtbehandeling

  • in gesprek met een cliënt over een klacht over de werkzaamheden
  • een klacht noteren en doorspelen aan collega

Werkinstructies begrijpen

  • mondelinge instructie volgen
  • instructies lezen
  • toelichting vragen schriftelijke instructies

Certificaat

Na afloop van de training Nederlands voor anderstaligen in de zorg ontvang je een digitaal bewijs van deelname.

 

Interesse in Nederlands voor anderstaligen in de zorg?

Wil jij deze training ook organiseren, voor jouw team of voor je anderstalige collega’s in de zorg? Of werk je niet in de zorg maar heb je toch interesse in een training Nederlands voor anderstaligen? Bel ons op 030-2040245 en we kijken samen naar de mogelijkheden!