Tot nu toe heb ik verschillende structuren van een elevator pitch besproken. Echter bij het maken van een elevator pitch gaat het niet alleen om de structuur. Een belangrijk deel van de communicatie gaat via lichaamstaal. Daaronder versta ik niet alleen de houding van het lichaam, maar ook tonaliteit.

Lichaamstaal

Ik begin met de voeten. Bij onzekerheid ga je vanzelf op de zijkant van je voeten staan of op je tenen of je wipt van het ene been op het andere. Niet voor niets kijken ondervragers bij de FBI naar de benen en voeten om te kijken of iemand liegt (het is wetenschappelijk bewezen dat dit een betere leugendetector is dan kijken naar iemands gezicht/ogen). Er bestaat zoiets als de paradox van de lichaamshouding. Dat betekent dat als je je hoofd en schouders laat hangen, je jezelf onmogelijk vrolijk kan voelen. Dus als u uw voeten stevig op de vloer zet, voelt u zichzelf ook zekerder. Probeer het maar. Een deelnemer in mijn workshop had van nature afhangende schouders. Het was een vrolijke en zelfverzekerde man. Maar door zijn houding kwam hij toch heel timide over. Nadat hij bewust aan zijn houding had gewerkt, kwam hij ineens veel zekerder over.

Goed, zet uw voeten stevig op de grond en houd dit in de gaten tijdens uw pitch. Probeer daarna uw handen te gebruiken. Laat de tafel, de pen of het papiertje los (leg het weg) en gebruik uw handen tijdens het praten. Hiermee kunt u prachtig bepaalde zaken benadrukken of afvlakken, kortom uw elevator pitch verlevendigen. Als mens zijn we voornamelijk visueel ingesteld, dus zorg voor visuele variatie.

Dressed for the occassion

Zorg er ook voor dat u gekleed bent voor de gelegenheid. Als u met een bankier staat te praten, verwacht u ook iemand in pak, en niet iemand in trainingsbroek. Een creatief persoon heeft iets kleurrijks aan, etc. Het klinkt afgezaagd, maar het is beter te voldoen aan stereotypen, zodat u betrouwbaar overkomt als representant van de groep. Of we willen of niet, we stoppen voortdurend mensen in hokjes en groepen om overzicht te houden in de chaos van de wereld.

Gezichtsuitdrukking

Naast de houding van het lichaam en de kleding speelt de gelaatsuitdrukking een prominente rol. Zet een glimlach op uw gezicht als u pitcht. Benadruk bepaalde aspecten uit uw verhaal met de juiste gelaatsuitdrukking. Ook hier geldt weer dat als u sip kijkt, u zichzelf ook sip gaat voelen. Een vrouw uit één van mijn workshops had van nature een norse blik. Het kostte behoorlijk wat moeite haar te laten glimlachen, omdat ze geneigd was snel weer in haar oude patroon te vervallen. Echter, na voortdurend erop hameren begon ze de humor van de situatie in te zien en zowaar, ze kon haar hele elevator pitch met een natuurlijke glimlach vertellen.

 

Tonaliteit

Vertel uw verhaal niet op één vlakke toon. Breng variatie in wat u zegt. Ik heb het een keer gehad dat een enthousiaste deelnemer op een Tell-Sell-achtige wijze zijn verhaal bracht. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Breng uw verhaal rustig. Laat gerust een pauze vallen. Varieer uw toonhoogte, zonder daarbij te ver bij uzelf vandaan te gaan. Dit is prettig voor uzelf, maar belangrijker, nog prettiger voor uw toehoorders.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid