Er zijn verschillende manieren om een elevator pitch structuur te geven. Een mogelijk vorm is door het AIDA-model te gebruiken. De letters staan voor: Attention, Interest, Desire en Action. Dit model wordt ook in reclame-uitingen gebruikt en is erg populair door zijn eenvoud.

 

Attention

Als eerste probeer je de Attention van de luisteraar te krijgen. Hoe origineler je dat doet, des te groter de kans is dat je de aandacht van de ander trekt. Begin bijvoorbeeld met een vraag (het liefst een open vraag). Daarmee dwing je de ander om na te denken en heb je daarmee meteen zijn/haar aandacht te pakken. Bijvoorbeeld: “Wat is de gedachte achter jouw logo?” Daarna kun je doorgaan over jouw activiteiten als ontwerper. Je kunt ook openen met een opmerkelijk statement. Hoe extremer des te eerder je de aandacht trekt. Bijvoorbeeld: “Ik heb net je logo gezien en dat gaat helemaal nergens over, het is extreem slecht!” Je gesprekspartner schrikt zich een hoedje en reken maar dat je zijn aandacht hebt.


Interest

Als je de aandacht hebt, ga je zo snel mogelijk door naar het wekken van de interesse bij je gesprekspartner. Geef daarbij aan wat het probleem van je gesprekspartner is. Gebruik hierbij beeldende taal: “Met jouw logo is niet in één oogopslag duidelijk wie je bent, waarvoor je staat en wat je de ander te bieden hebt. Dat is toch zonde? Zou het niet fantastisch zijn als je een logo zou hebben die dit wel allemaal uitstraalt?”

Desire

Als je het probleem boven tafel hebt, kun je gaan werken aan hoe jij het probleem gaat oplossen. Vertel kort en bondig wat jij voor de klant kan betekenen. Vertel daarbij niet wat jij kunt doen voor de klant, maar wat het doet voor de klant als ze jou inschakelen. “Als ik het logo voor jou ontwerp, zien jouw klanten meteen hoe klantgericht je bent, dat je in telecommunicatie werkzaam bent en dat je ervoor zorgt dat alles probleem functioneert.”

Action

Tot slot ga je over tot actie, maak bijvoorbeeld een afspraak om een en ander op een rustigere plek door te nemen. “Wat zou je ervan vinden als ik volgende week donderdag bij je langskom en je wat ideeën laat zien?”

Door het AIDA-model toe te passen in de elevator pitch, draai je eigenlijk de rollen om. Je vertelt weinig over jezelf, maar je stelt de klant centraal.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid