Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsStel je voor: je bent al maanden aan het proberen om contact te leggen met een potentiële klant, maar je krijgt de belangrijkste gesprekspartner steeds niet te pakken. Of je wilt jouw nieuwe ideeën onder de aandacht brengen bij de directeur, maar diens secretaresse houdt je steeds af. Toevallig stappen jullie in dezelfde lift... Dat is hét moment om jouw bedrijf of voorstel onder de aandacht te brengen met een elevator pitch.
De elevator pitch is een handig hulpmiddel om je bedrijf snel en duidelijk voor te stellen: tijdens netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, op je website en op sociale media. Hoe maak je een elevator pitch? Hieronder leggen we je uit hoe je in 5 stappen een elevator pitch maakt. Nooit van gehoord? Hier volgt de uitleg!
Wat is een elevator pitch?
De gedachte achter de elevator pitch is de volgende. Stel je voor dat je in de lift (elevator) stapt en op dat moment stapt ook een belangrijke potentiële klant in. Je probeert deze klant al heel lang te spreken te krijgen, maar dat is steeds niet gelukt. Samen sta je in de lift. Dit is het moment om hem aan te spreken. Je gaat beide naar de 7e etage. Tot de 7e etage heb je de tijd om je bedrijf voor te stellen. Maak je indruk, volgt een gesprek, maak je geen indruk, dan gaat deze potentiële klant aan je neus voorbij.
Hoe presenteer je je bedrijf in 30 seconden?
Stap 1. Wie ben je?
De eerste stap is makkelijk. Als eerste stel je jezelf voor: Ik ben … (je naam) en daarna je bedrijf. Bijvoorbeeld: “Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV.”.
Stap 2. Wat doe je?
In deze stap vat je in 1 woord samen wat je doet. Denk hierbij aan “Je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet.”. Een verwarmingsbedrijf levert geen verwarmingen, maar warmte en dus een prettige werk-/leefomgeving. Dus: “Wij zorgen voor een aangenaam leefklimaat in uw huis of bedrijf.”.
Hoe maak je een elevator pitch:
Stap 3. Voor wie doe je dat?
Hier zijn we aanbeland bij een belangrijk onderdeel in je bedrijfsvoering. Hier gaat het namelijk om de doelgroep waarop je je richt. Dit is een belangrijk onderdeel van je marketing. Wie zijn je klanten of zouden je klanten moeten zijn? Als je voor een bepaalde doelgroep kiest, houdt dat impliciet in dat je andere doelgroepen uitsluit. Dat is helemaal niet erg, sterker nog dat is juist goed. Stel dat Jan de Vries alleen in Utrecht werkzaam is en alleen voor bedrijven werkt, dan is het antwoord: “Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht.”.
Stap 4. Met welk resultaat voor de klant?
Als je wordt gevraagd iets te leveren bij de klant, dan heeft dat een bepaalde waarde voor de klant. In het geval van Jan de Vries zouden de bedrijven ervoor kunnen kiezen geen verwarming in de werkplaats aan te leggen. Dat is onverstandig, want dankzij een verwarming is gebleken dat werknemers zich veel prettiger voelen en daardoor productiever zijn: “Wij zorgen ervoor dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen en daardoor productiever zijn.”. Hierin wordt dus het klantvoordeel genoemd.
Stap 5. Hoe doe je dat?
Als laatste stap geef je aan waarom klanten bij jou zouden moeten kopen. Er zijn immers meer bedrijven die hetzelfde doen als jij. Door de vraag “Hoe doe je dat?” te beantwoorden, kun je jouw unieke verkoopargumenten (Unique Selling Points) weergeven. Wat is dat? Dat kan je lage prijs zijn, je service, je kwaliteit, etc. Vaak kom je dan op clichés uit. Een originelere benadering is de volgende. Stel je bedrijf als een persoon voor. Benoem de 10 belangrijkste karaktereigenschappen van je bedrijf, bijvoorbeeld: betrokken, gedreven, praktisch, etc. Kies hieruit de 4 belangrijkste. Deze 4 eigenschappen kun je vervolgens gebruiken als USP. Dus stel dat Jan heel netjes werkt en communicatief is ingesteld dan kan Jan dat gebruiken.
Samengevat zou de elevator pitch van Jan de Vries als volgt kunnen zijn:
“Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV. Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht, zodat werknemers zich prettig voelen en daardoor productiever worden. Wij vinden netheid belangrijk, dus nemen wij al het afval mee en laten de ruimtes netjes achter. Daarnaast vinden wij een goed en open contact met u erg belangrijk.”
Succes en veel plezier met het samenstellen van jouw persoonlijke elevator pitch!