Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsDeze vraag zal elke ondernemer vroeg of laat stellen. Nieuwe klanten bieden niet alleen nieuwe kansen op omzetgroei en uitbreiding van relaties, je werk wordt ook leuker met meer afwisseling in je klantenbestand.
Het antwoord op deze vraag is verbazingwekkend eenvoudig: nieuwe klanten zijn overal.
Het is alleen onmogelijk alle nieuwe klanten te benaderen. Een jaar telt ongeveer 250 werkdagen, organisaties hebben geen oneindig aantal verkopers in dienst en ook al doe je nog zo je best, je kunt niet iedereen bereiken met advertenties en op social media. Daarnaast is het de vraag of jouw organisatie budget heeft voor een grote (social) mediacampagne, waarvan de opbrengst onduidelijk is.
Draai het eens om: welke klanten zou je niet willen?
Stel jezelf daarom eerst een andere vraag. Het gaat niet om de vraag hoe je aan nieuwe klanten komt, maar meer om de vraag welke nieuwe klanten je zou willen vinden.
Stel je verkoopt marketingadvies. Elk bedrijf en elke overheids- of non-profit organisatie op de wereld is dan een potentiële klant. Hoe bepaal je waar je je aandacht op richt? Je kunt eindeloos nadenken over de bedrijven waar je graag zaken mee zou doen. Draai het eens om en kijk met wie je geen zaken zou kunnen en willen doen. Zo leg je de focus steeds meer op organisaties die bij jou passen en waarbij de kans op zakelijk succes groot is.
In de buurt of niet?
Grote internationals als klant? Dat wil iedereen wel, en daarom zul je veel concurrentie ervaren om deze klanten voor je te winnen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen klanten bedienen die dezelfde taal spreken als jij. Dat lijkt een beperking maar kan juist kansen bieden. Als je je beperkt tot het Nederlandse taalgebied – inclusief Vlaanderen, gaat de communicatie makkelijker dan wanneer je in een vreemde taal zaken zou doen. Ook voorkom je blunders en misverstanden door verschillende (bedrijfs)culturen. Een ander voordeel is reisafstand. Wil je niet te ver reizen om je klanten te bezoeken? Kijk dan naar kansen binnen je eigen buurt/stad/regio/provincie. Je zult verbaasd zijn over de potentie van je eigen regio en het plezier dat bedrijven hebben in zakendoen met lokale partners. Zo wordt afstand geen beperking maar een kans.
Maatschappelijke betrokkenheid
Het zou ook kunnen zijn dat je het belangrijk vindt alleen zaken met bedrijven te doen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Je kunt bijvoorbeeld ethische bezwaren hebben tegen het zaken doen met wapenfabrikanten of vervuilende industrie. Het kan ook zijn dat je liever zaken doet met overheden dan met bedrijven. Maak eens een lijstje van gewneste en ongewenste kenmerken van een nieuwe klant. Organisaties onderscheiden zich bijvoorbeeld met keurmerken op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en inclusie. Onderzoek welke criteria voor jou onontbeerlijk zijn, en kom uit bij een afgebakende groep kanshebbers waar jij met een goed gevoel zaken mee kunt doen.
Vind de niche
Misschien ligt je kennis en ervaring bij productiebedrijven. Dan richt je je om te beginnen op deze bedrijfstak. In plaats van de grote marktleiders te benaderen, onderzoek je waar nog onontgonnen gebied is binnen jouw expertise. Zo kan het zijn dat er een bepaalde niche-markt is, waarvan je weet dat er nog geen concurrenten werkzaam zijn. Op deze manier vind je vanzelf de nieuwe klanten.
Door dit proces geheel te doorlopen, kom je er vanzelf achter wie je klanten zouden kunnen zijn. Als je dat weet, kun je hierop je marketingmiddelen afstemmen en de klanten benaderen.
Veel succes met het aanboren van nieuwe markten en het vinden van nieuwe klanten die bij jou organisatie passen!