Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsIn iedere groep medewerkers doen zich meningsverschillen voor en kunnen kleinere of grotere conflicten ontstaan. Ruzies kunnen schadelijk zijn voor de sfeer in een team. Maar niet ieder conflict hoeft uit te lopen op een ruzie. Conflicten kunnen ook best zinvol zijn. Ze maken duidelijk wat er aan de hand is en ze dwingen de betrokkenen goed na te denken over waar ze mee bezig zijn. Conflicten hoeven dus niet altijd vermeden te worden. Maar ze moeten wel goed worden begeleid, zodat ze niet uit de hand lopen. Als leidinggevende heb je daarin een belangrijke taak. Grijp als het moet in en voorkom dat de situatie escaleert.
Hieronder vind je een aantal adviezen voor het aanpakken van conflictsituaties.
Conflicten kunnen positief worden opgevat als uitdagingen om tot vernieuwing, verbetering of groei te komen. Conflicten kunnen ook negatief worden opgevat, met name als men de invloed van de andere partij als bedreigend ervaart en geen vertrouwen heeft in en bevredigende oplossing. Belangrijk is dat je zo met conflicten omgaat dat de uitkomsten de organisatie ten goede komen. De grootste mogelijkheid tot beïnvloeding van conflicten speelt zich uiteraard af in een zo vroeg mogelijk stadium van het conflict.