Wij argumenteren niet zomaar; we hebben daarmee een doel voor ogen. Soms proberen we lezers of luisteraars te beïnvloeden bij het bepalen van hun standpunt, soms bij de acceptatie van een maatregel, voorschrift of besluit. Weer een andere keer proberen we medewerking van onze omgeving te krijgen. Als je je lezer wilt overtuigen van jouw standpunt, moet je met goede argumenten komen. Om te laten zien dat goed argumenteren niet zo makkelijk is als je wellicht denkt, laten we je onderstaande argumenten lezen die zijn aangetroffen in schadeformulieren verstuurd aan verzekeraars. Wat klopt er niet aan de argumentatie?

  • Ik ben zwaar ziek geweest en tot tweemaal toe bijna gestorven. Dan kunt u toch op zijn minst alvast de helft van de overlijdenspremie uitkeren?
  • Ik overreed een man. Hij gaf zelf toe schuldig te zijn, omdat hem dit al een keer eerder gebeurd was.
  • De jongen was overal en nergens op de straat. Ik moest meerdere bochten nemen voor ik hem raakte.
  • Wie mijn portemonnee gestolen heeft kan ik niet zeggen, aangezien er van mijn familie niemand in de buurt was.
  • Mijn zoon heeft die vrouw niet omver gerend. Hij is er heel snel voorbij gerend en door de ontstane tocht is ze omgevallen.
  • Ik heb geen levensverzekering nodig. Ik zou graag willen dat iedereen echt treurig is als ik eenmaal sterf.
  • Bij de kruising aangekomen had ik een onverwachte aanval van kleurenblindheid.
  • Ik had de hele dag planten ingekocht. Toen ik de kruising naderde, groeide er plotseling een flinke struik in mijn gezichtsveld en ik kon het andere voertuig totaal niet meer zien.
  • Het jachtplezier is voor mijn vader noodlottig gebleken. Men zag hem voor een gewoon zwijn aan en schoot hem neer

In bovenstaande uitspraken komen onder meer de volgende argumentatiefouten voor:

  • Op de persoon spelen
  • Selectieve voorstelling van zaken geven
  • Bewijsmateriaal weglaten
  • Niet logisch redeneren
  • De bewijslast omkeren
  • Tegenstrijdige uitspraken doen
  • Generaliserende uitspraken doen

Door deze fouten mist de argumentatie zijn doel. Je hebt de lezer niet of onvoldoende overtuigd van jouw standpunt. Denk daarom bij overtuigend argumenteren aan de volgende punten:

  • Maak onderscheid tussen feiten en niet-feiten
  • Breng feiten neutraal, laat emoties achterwege
  • Formuleer meningen subjectief
  • Vermijd tegenstrijdige uitspraken
  • Zet theoretische punten om in concrete toepassingen
  • Vertaal technische aspecten in voordelen

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid