Webteksten lees je anders dan papieren teksten. Het lezen van je beeldscherm duurt 20 tot 50 procent langer dan lezen van papier. Bovendien worden teksten op het scherm minder goed begrepen en minder goed onthouden. Weblezers springen van links naar rechts en zijn ongeduldig. Als een webtekst niet direct duidelijk is, klikt de lezer heel snel weg. Hier moet je rekening mee houden bij webteksten schrijven.

 

Maximaal drie keer klikken

Bezoekers van jouw website willen graag binnen drie klikken antwoord op hun vraag vinden. Niets is vermoeiender dan lange teksten op een beeldscherm lezen. Je moet je lezers dus snel overtuigen van de diensten of producten die je aanbiedt. Schrijf je tekst daarom bondig en helder, met hyperlinks naar de onderdelen die de lezer interessant vindt.

Bij duidelijke webteksten schrijven zijn de volgende punten van belang:

 

Duidelijke koppen

Gebruik duidelijke koppen boven de tekstblokken. Zo kan je bezoeker in een oogopslag zien waar de tekst over gaat, anders leest hij niet verder.

 

Korte teksten

Plaats korte tekstblokken op de webpagina. Gebruik opsommingen met bullets om de pagina overzichtelijk te maken. Een dergelijke opsomming kan snel met de ogen gescand worden door de lezer en houdt de aandacht van de lezer vast.

 

Concrete informatie

Bezoekers zijn op zoek naar concrete informatie op je site. Die moet je zo snel mogelijk geven. Zet de belangrijkste informatie bovenaan de pagina en geef geen lange inleidingen.

 

Korte zinnen, eenvoudige woorden

Op papier zijn moeilijke woorden en lange zinnen vervelend, op een website geldt dat nog veel sterker. Een lezer verlaat je website sneller als hij iets niet begrijpt. Schrijf dus korte zinnen en gebruik eenvoudige woorden.

 

Schrijf actief

De lijdende vorm en de naamwoordstijl maken je webtekst minder prettig leesbaar en minder informatief. Actief formuleren neemt veel onduidelijkheid weg en je maakt zo helder wie wat doet.

Meer weten? Bekijk deze trainingen.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid