Nu de dagen korter worden en de nachten kouder en langer, gaan we van onze zomerstand langzamerhand naar de winterstand. Na de lange zomervakantie begint het ‘echte’ leven weer en komen we in een dagelijks ritme van werk, school en hobby’s. Valt het jou ook op dat de mensen om je heen allemaal anders reageren op deze overgang? De één krijgt meer behoefte om binnen te zitten met de verwarming aan, de ander gaat juist naar buiten om de herfst intensief te beleven en lekker te struinen door een goudkleurig herfstbos.

 

Zijn jouw lezers wandelaars of binnenzitters?

Net zoals iedereen anders reageert op de komst van de herfst, reageren lezers verschillend op je tekst. Door daarop in te spelen kun je je tekst zo goed mogelijk afstemmen op je doelgroep. Bijvoorbeeld door rekening te houden met hun houding en gevoelens ten opzichte van het onderwerp van de tekst. Omarmen ze het onderwerp en staan ze er positief tegenover, zoals wandelaars in een herfstbos? Of willen ze het liever vermijden en kruipen ze bij voorkeur achter de gordijnen? Voorkom dat je lezer zich overvallen voelt als een wandelaar door een herfststorm. Verzamel daarom zoveel mogelijk kennis over je lezer voordat je met je (zakelijke) tekst start. Stem je kernboodschap en invalshoek daar zo goed mogelijk op af.

 

Hoe verplaats ik mij in mijn lezer?

Vorm je een beeld van doelgroep van je tekst, bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat is de gemiddelde leeftijd van mijn lezer?
  • Is mijn lezer hoog- of laagopgeleid?
  • Wat is de moedertaal van mijn lezer?
  • Welke kennis heeft mijn lezer al over het onderwerp?
  • Kent mijn lezer de vaktaal of het jargon dat ik gebruik?
  • Zit mijn lezer te wachten op mijn tekst? Waarom wel/niet?
  • Hoe gevoelig ligt het onderwerp van mijn tekst bij mijn lezer?
  • Is mijn tekst (onverwacht) slecht nieuws voor mijn lezer?
  • Verloopt de communicatie met mijn lezer meestal formeel of informeel?

Als je de antwoorden op deze vragen op een rijtje zet, weet je voor wie je schrijft. Zo kun je betere keuzes maken om je tekst zo goed mogelijk aan te laten sluiten op je lezer.

 

Laat je inspireren door de herfst

Loop je vast in je schrijfproces? Maak dan eens een stevige wandeling om je hoofd leeg te maken. Of activeer een ander deel van je brein door een rijmwoord te verzinnen op ‘herfst’. Tips vind je hier.

 

 

Meer weten? Bekijk deze trainingen.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid