Goede training met gemotiveerde trainer.
Deelnemer training Opfriscursus NederlandsNu de dagen korter worden en de nachten kouder en langer, gaan we van onze zomerstand langzamerhand naar de winterstand. Na de lange zomervakantie begint het ‘echte’ leven weer en komen we in een dagelijks ritme van werk, school en hobby’s. Valt het jou ook op dat de mensen om je heen allemaal anders reageren op deze overgang? De één krijgt meer behoefte om binnen te zitten met de verwarming aan, de ander gaat juist naar buiten om de herfst intensief te beleven en lekker te struinen door een goudkleurig herfstbos.
Net zoals iedereen anders reageert op de komst van de herfst, reageren lezers verschillend op je tekst. Door daarop in te spelen kun je je tekst zo goed mogelijk afstemmen op je doelgroep. Bijvoorbeeld door rekening te houden met hun houding en gevoelens ten opzichte van het onderwerp van de tekst. Omarmen ze het onderwerp en staan ze er positief tegenover, zoals wandelaars in een herfstbos? Of willen ze het liever vermijden en kruipen ze bij voorkeur achter de gordijnen? Voorkom dat je lezer zich overvallen voelt als een wandelaar door een herfststorm. Verzamel daarom zoveel mogelijk kennis over je lezer voordat je met je (zakelijke) tekst start. Stem je kernboodschap en invalshoek daar zo goed mogelijk op af.
Vorm je een beeld van doelgroep van je tekst, bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen:
Als je de antwoorden op deze vragen op een rijtje zet, weet je voor wie je schrijft. Zo kun je betere keuzes maken om je tekst zo goed mogelijk aan te laten sluiten op je lezer.
Loop je vast in je schrijfproces? Maak dan eens een stevige wandeling om je hoofd leeg te maken. Of activeer een ander deel van je brein door een rijmwoord te verzinnen op ‘herfst’. Tips over rijmen met herfst.