In de zakenwereld is het steeds gebruikelijker om in het Engels te corresponderen. Veel bedrijven werken tegenwoordig internationaal en hebben klanten over de hele wereld. Maar wat is nou de juiste aanhef als je een brief of een e-mail moet sturen in het Engels? Wij helpen je op weg!

 

Hieronder geven we je niet alleen enkele tips voor de correcte aanhef van je brief of e-mail, maar ook wat extra informatie over zakelijk corresponderen in het Engels.

 

Wanneer gebruik je Mr, Miss, Mrs, of Ms in de aanhef?

Dat is makkelijk te onthouden: je gebruikt Mr, Mrs of Ms alleen als er een achternaam volgt.

❌ Dus niet: Dear Mrs,
✅ Maar: Dear Mrs. Smith,

 

Weet je de achternaam niet? Dan gebruik je het hele woord voor heer/mevrouw:

  • Dear sir/madam
  • Dear sir, madam
  • Dear madam/sir
  • Dear madam, sir

Let op het verschil tussen Ms en Mrs:

  • Mr. bij heren
  • Mrs. voor gehuwde vrouwen die hun getrouwde naam gebruiken
  • Ms. voor gehuwde zowel als ongehuwde vrouwen – het meest gebruikt in zakelijke correspondentie

Miss in de aanhef aan een ongehuwde vrouw is ouderwets, zoals Mejuffouw in het Nederlands.

 

Moet er wel of niet een punt achter Mr., Mrs., enz.?

Ook dat is makkelijk te onthouden: beide is toegestaan.

  • In Brits Engels wordt meestal geen punt gebruikt, in Amerikaans Engels wel.
  • Miss krijgt overigens nooit een punt (maar dat ging je toch al niet meer gebruiken omdat het ouderwets is).

Wat is het juiste gebruik van de apostrof bij its of it’s?

Ze klinken precies hetzelfde, maar vergis je niet: het verschil in betekenis is groot.

  • It’s is de samentrekking van it is, bijvoorbeeld: It’s [it is] cold outside.
  • Its is de bezittelijke vorm van it, bijvoorbeeld: The company sells its products.

Schrijf je E-mail met een hoofdletter of e-mail met een kleine letter?

Je hoeft hier je hoofd niet lang over te breken: E-mail en e-mail mag allebei!

  • Email en email – dus zonder liggend streepje - zijn ook correct in het Engels!

Mag je een zakelijke brief of e-mail in het Engels beginnen met ‘I’?

In het Nederlands leer je dat je nooit een brief of e-mail met ‘ik’ mag beginnen.

  • Maar in het Engels is dat heel gebruikelijk en correct: dat mag je dus gerust doen.

Ik ben klaar met mijn verhaal. Hoe sluit ik mijn zakelijke brief goed af?

✅ I look forward to hearing from you.

❌ niet: to hear

 

Meer weten over corresponderen in het Engels? Lees ons blog over handige zinnen voor Engelstalige e-mails.

 

 

Meer weten? Bekijk deze trainingen.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Meer weten over zakelijk schrijven in een andere taal? Vraag hier het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’ aan.

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid