Voor het schrijven van een zakelijke Engelse brief gelden richtlijnen die afwijken van onze correspondentieregels. Bij een zakelijke brief is de toon en opzet van de brief duidelijk en efficiënt. Behandel bij voorkeur slechts één onderwerp in je brief. De aanhef, afsluiting en woordkeuze hangen nauw samen met de relatie die jij als schrijver met de ontvanger hebt.

 

Bij een Engelse brief komt een achttal punten meestal standaard voor:

  1. Referentie
    Our Ref/Your Ref
    Op officieel briefpapier staat dit meestal voorgedrukt.
  2. De datum In het Engels wordt hier geen plaatsnaam voor gezet.
    1 April 2010, 1st April 2010 or April 1, 2010 or April 1st, 2010.
    De namen van de maanden worden met een hoofdletter geschreven.
    Let op: Amerikanen lezen 1-4-10 als 4 januari 2010, want ze schrijven eerst de maand en dan de dag. Om er zeker van te zijn dat je goed wordt begrepen, kun je het beste de maand voluit schrijven.
  3. Het adres van de ontvanger
    Mr. Peter Smith
    (Let op: In het Brits Engels worden de afkortingen Mr/Mrs/Ms zonder punt geschreven).
    San Jose Medical Center
    2025 Lincoln Avenue
    (eerst huisnummer en dan straatnaam)
    San Jose, California 95125
    USA
  4. De aanhef Gebruik hiervoor de volgende schrijfwijze:
    Dear Mr. Smith, (als je de naam van de geadresseerde weet)
    Dear Sir/Madam, (als je de naam van de ontvanger niet weet)
  5. De afsluiting Yours sincerely, (dit gaat samen met de aanhef: Dear Mr Smith)
    Yours faithfully, (dit gebruik je in combinatie met: Dear Sir/Madam)
    Yours truly, (Amerikaans)
    Best/Kind regards, best wishes (aan een vriend/bekende)
  6. Je handtekening (deze schrijf je met pen).
  7. Je eigen naam, meestal met je functienaam eronder.
  8. Bijlagen (lijst van bijlagen die je meestuurt).

Inleiding

De inleiding moet duidelijk maken wat het doel is van je brief. In de inleiding kun je gebruik maken van onderstaande zinnen:

  • Please find enclosed ...
  • Thank you for your letter of 12 March 2010. (Gebruik geen d.d.!)
  • With reference to your application for the post of ...
  • Following our telephone conversation yesterday, ...
  • I am writing in response to ...
  • We are interested in ... and would like to know ...

Afsluiting

Je kunt je brief als volgt afsluiten:

  • Please do not hesitate to contact me if you require any further information.
  • Please feel free to contact ...
  • I look forward to receiving your confirmation of this appointment.
  • I would be obliged if you could ensure that this mistake does not occur again.
  • I hope these arrangements are to your satisfaction.
  • I look forward to meeting you again in the future.
  • We look forward to receiving the proposal/your order/your reply.

Wist je dat de regels voor het schrijven van een zakelijke brief in het Engels één van de meest gevraagde onderwerpen is in onze training Engels? Met deze tips kun je aan de slag gaan met het schrijven van je zakelijke Engelse brief. Denk er bij het schrijven aan dat jouw brief altijd een visitekaartje is van jouw organisatie.

Meer weten? Bekijk deze trainingen.

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als dank het E-book ‘Zakelijk corresponderen in 4 talen!’

Goede training met gemotiveerde trainer.

Deelnemer training Opfriscursus Nederlands

Training heeft vooral over de barrière heen geholpen om Engels te praten, het is niet erg om fouten te maken. Dat is fijn!

Deelnemer training Business and banking English

Deze cursus geeft me meer zekerheid in mijn Engelse gesprekken. Ook de manier via live verbinding werkte prima, vertraging op de lijn weegt niet op tegen besparing van reistijd. De trainster deed het heel prettig en heeft me veel geleerd.

Deelnemer training Zakelijke communicatie Engels

Laat taal het werk voor je doen
Professionaliseer je taal- en schrijfvaardigheid